KRYTERIA OCENY ESEJU
KONKURS „DISCOVER CANADA 2020”
Maksymalna ilość punktów | 100 |
Wartość merytoryczna eseju | 70 |
Kompozycja / budowa eseju | 10 |
Poprawność językowa i gramatyczna | 20 |
WARTOŚĆ MERYTORYCZNA ESEJU | 70 |
Sformułowanie tezy eseju | 10 |
Wiedza autora na temat zagadnień analizowanych w eseju Rozwinięcie i stopień wyczerpania tematu Rozwinięcie i uzasadnienie sformułowanych argumentów /idei (wybór faktów, przykładów, opinii ekspertów, etc.) | 40 |
Dojrzałość sądów, przemyśleń Spójność reprezentowanego stanowiska Klarowność, logika wywodu Związek treści z wybranym tematem. Umiejętność wnioskowania – przedstawienie przemyślanych i uzasadnionych wniosków końcowych Oryginalność wypowiedzi | 20 |
KOMPOZYCJA – BUDOWA ESEJU | 10 |
Poprawność struktury eseju Spójność i logika tekstu: Kolejnośćakapitów [paragraphs] wobec kryterium sugerowanego w tezie eseju Akapit wprowadzający – sformułowanie tezy eseju. Akapit końcowy – wnioski, refleksje Poprawność budowy akapitów rozwijających tematykę eseju (pierwsze zdanie wprowadza tematykę akapitu (przywołuje główną tezę eseju), a pozostałe zdania rozwijają ją (argumenty, przykłady, fakty); Zastosowanie wskaźników spójności między akapitami oraz wewnątrz nich (synonimy, zaimki, spójniki, wyrazy i wyrażenia wskazujące na kolejność wydarzeń/idei (transitional words and phrases) | 64 |
POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA i GRAMATYCZNA | 20 |
Sprawność i poprawność leksykalna i frazeologiczna (bogactwo słownictwa i frazeologii) | 5 |
Sprawność i poprawność gramatyczna | 5 |
Sprawność i poprawność składniowa (poprawna i urozmaicona składnia) | 5 |
Sprawność i poprawność ortograficzna i interpunkcyjna | 5 |
Dodatkowe uwagi Esej powinien zawierać 600 słów, ale dopuszczalne jest użycie 10% słów więcej lub mniej – a zatem esej może zawierać 540-660 słów. Wykorzystanie źródeł Jeśli w eseju konkursowym uczeń cytuje lub parafrazuje informacje/ idee z tekstów sugerowanych do przygotowania tematów (lub jakichkolwiek innych tekstów), konieczne jest wskazanie źródła informacji. W tekście eseju konkursowego należy zatem umieścić w odpowiednim miejscu nazwisko danego autora w nawiasie, np. (Atleo). Nazwisko autora może także być integralną częścią zdania, np. According to Atleo …, czy Atleo suggests / argues…. Nie oczekujemy podawania numeru strony źródła, z którego pochodzą cytaty czy parafrazy. Podawanie informacji ze stron internetowych: Jeśli uczeń powołuje się na informacje z tekstu konkretnego autora znalezionego na stronie internetowej, w nawiasie należy zaznaczyć nazwisko autora oraz podać wyraz „Web” np. (Atwood, Web). W przypadku gdy uczeń nie zna nazwiska autora wystarczy sam zapis w nawiasie informujący, iż materiał pochodzi ze strony internetowej tzn. (Web). W krótkiej notce bibliograficznej na końcu eseju uczeń zaznacza jakie źródła były wykorzystane do napisania eseju – czy są to eseje z tradycyjnych publikacji zbiorowych (należy podać nazwiska autorów) czy z materiałów internetowych (website materials). Ilość słów w tej części pracy nie jest brana pod uwagę. Np. Bibliography Critical texts by Katarzyna Rukszto, Anna Reczyńska, etc. (give more names if needed) Various reliable website materials relating to Canadian Studies. Informacje dot. wskaźników spójności (Transitional words and phrases) można znaleźć na stronie: http://www.smart-words.org/linking-words/transition-words.html |
Document created by esojka.csc.us.edu.pl15.11.2019