INFORMACJE DLA UCZESTNIKÓW
PRZYGOTOWUJĄCYCH SIĘ DO PISANIA ESEJU
Praca pisemna powinna spełniać formalne wymogi eseju:
- wstęp/wprowadzenie (wraz z precyzyjnie sformułowaną tezą),
- rozwinięcie (stanowiące poparcie dla sformułowanej tezy),
- podsumowanie
Esej, to forma krytyczna, naukowa, refleksyjna, literacka, literacko-naukowa, czy filozoficzna, prezentująca punkt widzenia autora.
Uczestnicy niniejszego konkursu będą wykorzystywać aspekt krytyczny, naukowy i refleksyjny tej formy twórczości.
Wstęp/Wprowadzenie (introduction)
- służy wprowadzeniu do tematu; tutaj należy jasno zarysować problem eseju oraz przedstawić własne zdanie – innymi słowy – czego esej dotyczy? O czym jest? Co staramy się w nim udowodnić?
- we wprowadzeniu zamieszcza się tezę (thesis statement), czyli stwierdzenie czy główne założenie eseju, które porządkuje go i uzasadnia określony podział na akapity
- tezy powinny przypominać najważniejsze zdania poszczególnych akapitów (topic sentences)
- do tezy należy powrócić w zakończeniu. Nie trzeba jej powtarzać, ale powinno się pokazać czytelnikowi, że nie została zapomniana.
Rozwinięcie – Cześć główna (body paragraphs)
- zawiera co najmniej trzy akapity (ich ilość zależy od ujęcia danego tematu). Tu znajdują się rozważania autora na dany temat, które mogą zostać poparte przez inne teksty lub opracowania krytyczne
- rozwinięcie ma charakter analizy i interpretacji zagadnień w oparciu o konkretne przykłady.
Podsumowanie (conclusion)
- zawiera ponowne wyrażenie opinii autora używając innych słów niż we wstępie (restating the opinion in other words)
- czasami esej nie wymaga wyraźnie zarysowanego zakończenia, lecz można podsumować swoje przemyślenia krótką refleksją końcową, uwrażliwiającą czytelnika na poruszony problem.
Kilka wskazówek:
- należy dokładnie przeanalizować temat; ważne jest jego właściwe zrozumienie; trzeba zastanowić się nad doborem pojęć i zagadnień, które omawiamy w rozwinięciu. Pracę nad esejem rozpoczynamy od zapisania wniosków, jakie nasuwają się po uważnym przeanalizowaniu zadanego tematu
- należy pamiętać, iż pisząc esej wyrażamy swoją opinię na dany temat, ale odwołujemy się do poglądów innych osób
- przygotowujemy plan eseju, uwzględniając w nim zagadnienia, które będą rozwinięte w kolejnych akapitach. Schemat umożliwi uporządkowanie myśli w trakcie pisania
- Z wcześniej zapisanych wniosków wybieramy te, które uważamy za najciekawsze, niepowtarzalne i zgodne z naszymi poglądami na zadany temat
- Rozwijamy swoją argumentację w sposób uporządkowany
- Nie odchodzimy od tematu. Swoje myśli wyrażamy w sposób zwięzły i jasny
- Staramy się być oryginalni przedstawiając własny punkt widzenia danego tematu
- Zaznaczamy w tekście swoją obecność, prowadząc tok myślowy tak, aby zaciekawić czytelnika i zmusić go do własnych refleksji na omawiane zagadnienie
- Unikamy potocznego języka i ogólników
- Piszemy w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Używamy sformułowań: „Moim zdaniem…”, „Uważam, że…”, „Według mojej opinii…” (I believe, I trust, In my opinion).
Wyrażenie własnej opinii:
– In my opinion
– I believe
– I strongly believe
– I think
– In my point of view
– The way I see it
– It seems to me that…
Aby wyrazić pierwszy argument:
– First of all
– To start with
– In the first place
– Firstly
– To begin with…
Aby wprowadzić kolejny argument:
– Moreover
– What is more
– Secondly
– Furthermore
– Another reason
– In addition to…
Aby wprowadzić jeden argument przeciw:
– On the other hand
– Opponents argue that
– Contrary to
– There are also people against…
Aby wprowadzić przykłady potwierdzające poszczególne argumenty:
– For example
– For instance
– Such as
– In particular
Aby podsumować:
– All in all
– To sum up
– Taking everything into account
– All things considered